Boja潯 Pana

Janek  | 

Wersja .PDF

安i皻e i straszne jest imi Jego. Pocz徠kiem m康ro軼i jest boja潯 Pana; Wszyscy, kt鏎zy j okazuj, s prawdziwie m康rzy. Chwa豉 Jego trwa na wieki. – Psalm 111:9-10

Czy znasz i odczuwasz boja潯 Pana? Wszak boja潯 Pana jest pocz徠kiem m康ro軼i! Je郵i wi璚 nie znasz jej – je郵i nie boisz si Boga – to znaczy, 瞠 czego Ci brakuje. Czego bardzo wa積ego! Brakuje Ci pocz徠ku m康ro軼i! Ci篹ko mi to czasem zrozumie, ale tak m闚i Pismo, wi璚 wierz. Pocz徠kiem m康ro軼i jest boja潯 Pana.

Czemu ludzie nie boj si Boga?

Z l瘯iem ludzie radz sobie na r騜ne sposoby. Niekt鏎zy neguj istnienie Boga. Inni regularnie si spowiadaj. Inni przekonali siebie, 瞠 Pana Boga nie trzeba si ba, bo jest czystym dobrem i mi這軼i. A s te tacy, kt鏎zy mniemaj, 瞠 za ich dobre uczynki B鏬 wybaczy im grzechy. M闚i "wierz i chodz do Ko軼io豉, nie musz ba si Boga" albo "czytam Bibli, B鏬 jest mi這軼i, nie trzeba si Go ba" lub te "B鏬 wybra nas aby鄉y byli Jego ko軼io貫m, wi璚 nie musimy ba si Boga".
Nie daj si oszuka! W ten spos鏏 Szatan zwi鏚 pierwszych ludzi odbieraj帷 im strach i m闚i帷 "Na pewno nie umrzecie" (Rodz. 3:4)!

Pos逝chaj s堯w Pana Jezusa i przyjmij je: "wska輳 wam, kogo si ba macie! B鎩cie si tego, kt鏎y, gdy zabija, ma moc wrzuci do piek豉. Zaiste, powiadam wam: Tego si b鎩cie!" (Ew. ㄆkasza 12:5).
Je郵i nie czujesz boja幡i Pana, to znaczy, 瞠 co jest nie w porz康ku i warto si tym zaj望!

Czy Imi Pana Boga jest straszne?

Duch 安i皻y napisa w Psalmach "安i皻e i straszne jest imi Jego". Jednak niekt鏎zy moi znajomi m闚i, 瞠 B鏬 w Starym i Nowym Testamencie nie jest tym samym Bogiem. Bo w jaki spos鏏 straszny i surowy Pan Zast瘼闚 przemieni si w cierpliwego i mi逝j帷ego Ojca? Tymczasem Pan B鏬 si nie zmieni! U Niego nie ma 瘸dnej odmiany ani nawet chwilowego za熤ienia (Jakuba 1:17)! Tak jak za pierwszego przymierza okazywa gniew i mi這sierdzie, kara i b這gos豉wi w r騜nych sytuacjach, tak samo za obecnego przymierza b這gos豉wi swoim dzieciom, a sprawiedliw kar zostawi na Dzie S康u.

Dzie S康u i odp豉ty

A Dzie S康u b璠zie dniem strasznym i warto to sobie uzmys這wi. Pom鏂 nam mo瞠 proroctwo Sofoniasza:

"Wyci庵n r瘯 przeciwko Judzie i przeciwko wszystkim obywatelom Jeruzalemu, i wyt瘼i z tego miejsca resztki Baala i imiona wr騜bit闚 wraz z kap豉nami, i tych, kt鏎zy k豉niaj si na dachach wojsku niebieskiemu, i tych, kt鏎zy k豉niaj帷 si, przysi璕aj na Pana, i tych, kt鏎zy przysi璕aj na Milkoma, (...) W owym czasie b璠 przeszukiwa Jeruzalem w 鈍ietle pochodni i b璠 kara m篹闚, kt鏎zy siedz zdr皻wieli nad m皻nymi resztkami wina i m闚i w swoim sercu: Nie uczyni Pan nic dobrego ani te nic z貫go. (...) Bliski jest wielki dzie Pana, bliski i bardzo szybko nadchodzi. S逝chaj! Dzie Pana jest gorzki! Wtedy nawet i bohater b璠zie krzycza. Dzie 闚 jest dniem gniewu, dniem ucisku i utrapienia, dniem huku i ha豉su, dniem ciemno軼i i mroku, dniem ob這k闚 i g瘰tych chmur, dniem tr帳y i okrzyku wojennego przeciwko miastom obronnym i przeciwko basztom wysokim." (Sofoniasza 1:4-5,12,14-16)

Dotknie on zar闚no pogan jak i wierz帷ych. Zar闚no tych s逝膨cych baalom, jak i tych przysi璕aj帷ych na Pana. Jego gniew spadnie te na tych, kt鏎zy nie maj w sobie boja幡i i nie wierz, 瞠 uczyni im co dobrego lub z貫go! A dla bezbo積ych przygotowane s najg瘰tsze ciemno軼i (Judy 10) oraz ogie i siarka (Obj. 14). Nie wnikam teraz w dos這wno嗆 tych opis闚. Niech nam jednak wystarczy, 瞠 s one naprawd straszne.

Ale czy rzeczywi軼ie gniew Pana spadnie na wierz帷ych? Proroctwo Malachiasza opisuje to nast瘼uj帷o:

"Potem nagle przyjdzie do swej 鈍i徠yni Pan kt鏎ego oczekujecie, (…) Lecz kto b璠zie m鏬 znie嗆 dzie jego przyj軼ia i kto si ostoi gdy si uka瞠? Gdy jest on jak ogie odlewacza, jak 逝g folusznik闚. Usi康zie, aby wytapia i czy軼i srebro. B璠zie czy軼i syn闚 Lewiego i b璠zie ich p逝ka jak z這to i srebro. Potem b璠 mogli sk豉da Panu ofiary w sprawiedliwo軼i." (Mal 3:1-3)

Chwa豉 Bogu za Jego syna, gdy "Kto wierzy w niego, nie b璠zie s康zony" (Ew. Jana 3:18)!

Wiemy, 瞠 na 鈍iecie wielu jest ludzi, kt鏎zy m闚i, i wierz w Boga oraz w Jezusa Chrystusa, jednak ich 篡cie wcale tego nie potwierdza. Je郵i jednak oni sami przekonani s o swojej wierze, co nas czyni wyj徠kowymi?

Pojawiaj si wi璚 kolejne pytania: Czy wystarczy wierzy aby unikn望 s康u? oraz Czy wiara poci庵a zanik boja幡i?
Innymi s這wy Sk康 wiem, 瞠 unikn s康u? oraz Czy prawdziwy chrze軼ijanin czuje l瘯 przed Bogiem?

Czy wiara pozwala unikn望 s康u?

"Kto wierzy w niego, nie b璠zie s康zony." Mo積a wi璚 pomy郵e, 瞠 wystarczy zna Ewangeli i uznawa j za prawdziw. Nie jest to jednak prawda, gdy jest te napisane "C騜 to pomo瞠, bracia moi, je郵i kto m闚i, 瞠 ma wiar, a nie ma uczynk闚? Czy wiara mo瞠 go zbawi?" (Jak. 2:14). Wiara oznacza wi璚 co wi璚ej ni wiedz oraz co wi璚ej ni uczynki. A je郵i wiara nie jest spraw tak prost, jak si wydaje, to sk康 wiemy, 瞠 unikniemy s康u?

Bo je郵i otrzymawszy poznanie prawdy, rozmy郵nie grzeszymy, nie ma ju dla nas ofiary za grzechy, lecz tylko straszliwe oczekiwanie s康u i 瘸r ognia, kt鏎y strawi przeciwnik闚. – Hebrajczyk闚 10:26-27

Albowiem my wszyscy musimy stan望 przed s康em Chrystusowym, aby ka盥y odebra zap豉t za uczynki swoje, dokonane w ciele, dobre czy z貫. Wiedz帷 tedy, co to jest boja潯 Pa雟ka, staramy si przekonywa ludzi – 2 list do Koryntian 5:10-11

Kto 豉mie zakon Moj瞠sza, ponosi 鄉ier bez mi這sierdzia na podstawie zeznania dw鏂h albo trzech 鈍iadk闚; o ile sro窺zej kary, s康zicie, godzien b璠zie ten, kto Syna Bo瞠go podepta i zbezcze軼i krew przymierza, przez kt鏎 zosta u鈍i璚ony, i zniewa篡 Ducha 豉ski! Znamy przecie tego, kt鏎y powiedzia: Pomsta do mnie nale篡, Ja odp豉c; oraz: Pan s康zi b璠zie lud sw鎩. Straszna to rzecz wpa嗆 w r璚e Boga 篡wego. – List do Hebrajczyk闚 10:28-31

Czy wiara usuwa boja潯?

Aposto Pawe pisz帷 do pierwszych zbor闚, ochrzczonych Duchem 安i皻ych, poucza ich o boja幡i Pana - "oddawajmy cze嗆 Bogu tak, jak mu to mi貫: z nabo積ym szacunkiem i boja幡i. Albowiem B鏬 nasz jest ogniem trawi帷ym." (Hebrajczyk闚 12:28-29)

2 list do Koryntian 7:1
umi這wani, oczy嗆my si od wszelkiej zmazy cia豉 i ducha, dope軟iaj帷 鈍i徠obliwo軼i swojej w boja幡i Bo瞠j.
List do Efezjan 6:5
S逝dzy, b康嬈ie pos逝szni panom na ziemi, z boja幡i i ze dr瞠niem, w prostocie serca swego, jak Chrystusowi
1 List Piotra 1:16-19
napisano: 安i皻ymi b康嬈ie, bo Ja jestem 鈍i皻y. A je郵i wzywacie jako Ojca tego, kt鏎y bez wzgl璠u na osob s康zi ka盥ego wed逝g uczynk闚 jego, 篡jcie w boja幡i przez czas pielgrzymowania waszego, wiedz帷, 瞠 nie rzeczami znikomymi, srebrem albo z這tem, zostali軼ie wykupieni z marnego post瘼owania waszego, przez ojc闚 wam przekazanego, lecz drog krwi Chrystusa, jako baranka niewinnego i nieskalanego.

Boja潯 umacnia nogi

Boja潯 Pana jest potrzebna! Umacnia nasze nogi na w御kiej 軼ie盧e, motywuje nas do oczyszczania si, powstrzymuje przed grzechem. Bo je郵i mi這嗆 daje nam pok鎩, to pojawia si ryzyko senno軼i. Tymczasem nie mo瞠my spa, mamy by czujni!

Niech twoje serce nie zazdro軼i grzesznikom, lecz niech zawsze zabiega o boja潯 Pana – Przys堯w 23:17

Argumenty przeciwko boja幡i

Niekt鏎zy powiedz "wszak mi這嗆 usuwa boja潯". Zgadza si, ale zwr鏂 uwag na kontekst. Boja潯 zostaje usuni皻a dopiero przez doskona陰 mi這嗆. A mi這嗆 doskona陰 mamy dopiero wtedy, gdy jeste鄉y tacy, jak On. Boja潯 nie jest wi璚 usuni皻a przez znajomo嗆 Pisma i ufno嗆 w t obietnic. Wszak Pismo m闚i te "Tego si b鎩cie!". Dopiero pe軟ia mi這軼i w nas, kt鏎a dokonuje si za spraw Ducha 安i皻ego, usuwa boja潯, gdy dopiero wtedy nie dr篡my przed kar.

W tym mi這嗆 do nas dosz豉 do doskona這軼i, 瞠 mo瞠my mie niezachwian ufno嗆 w dzie s康u, gdy jaki On jest, tacy i my jeste鄉y na tym 鈍iecie. W mi這軼i nie ma boja幡i, wszak doskona豉 mi這嗆 usuwa boja潯, gdy boja潯 dr篡 przed kar; kto si wi璚 boi, nie jest doskona造 w mi這軼i. – 1 List Jana 4:17-18

Inni powiedz "A je郵iby kto zgrzeszy, mamy or璠ownika u Ojca, Jezusa Chrystusa". Zgadza si, ale nale篡 przytoczy tu kontekst. Nie ka盥y ma or璠ownika i nie ka盥ego oczyszcza 鈍i皻a krew, ale tylko tych, kt鏎zy chodz w 鈍iat這軼i, wyznaj swoje grzechy, nie grzesz i s sprawiedliwi.

Je郵i za chodzimy w 鈍iat這軼i, jak On sam jest w 鈍iat這軼i, spo貫czno嗆 mamy z sob, i krew Jezusa Chrystusa, Syna jego, oczyszcza nas od wszelkiego grzechu. Je郵i m闚imy, 瞠 grzechu nie mamy, sami siebie zwodzimy, i prawdy w nas nie ma. Je郵i wyznajemy grzechy swoje, wierny jest B鏬 i sprawiedliwy i odpu軼i nam grzechy, i oczy軼i nas od wszelkiej nieprawo軼i. Je郵i m闚imy, 瞠 nie zgrzeszyli鄉y, k豉mc z niego robimy i nie ma w nas S這wa jego. – 1 List Jana 1:7-10

Ka盥y, kto w nim mieszka, nie grzeszy; ka盥y, kto grzeszy, nie widzia go ani go nie pozna. Dzieci, niech was nikt nie zwodzi; kto post瘼uje sprawiedliwie, sprawiedliwy jest, jak On jest sprawiedliwy. Kto pope軟ia grzech, z diab豉 jest, gdy diabe od pocz徠ku grzeszy. A Syn Bo篡 na to si objawi, aby zniweczy dzie豉 diabelskie. – 1 List Jana 3:6-8

Zmi逝j si, nad kim si zmi逝j, a zlituj si, nad kim si zlituj. – Rzym. 9:15, II Moj. 33:19

A c騜, je郵i B鏬, chc帷 okaza gniew i objawi moc swoj, znosi w wielkiej cierpliwo軼i naczynia gniewu przeznaczone na zag豉d – Rzymian 9:22

A chc, bracia, aby軼ie dobrze wiedzieli, 瞠 ojcowie nasi wszyscy byli pod ob這kiem i wszyscy przez morze przeszli. I wszyscy w Moj瞠sza ochrzczeni zostali w ob這ku i w morzu, i wszyscy ten sam pokarm duchowy jedli, i wszyscy ten sam nap鎩 duchowy pili; pili bowiem z duchowej ska造, kt鏎a im towarzyszy豉, a ska陰 t by Chrystus. Lecz wi瘯szo軼i z nich nie upodoba sobie B鏬; cia豉 ich bowiem zas豉造 pustyni. A to sta這 si dla nas wzorem, ostrzegaj帷ym nas, aby鄉y z造ch rzeczy nie po膨dali, jak tamci po膨dali. – 1 Koryntian 10:1-6

Albo mo瞠 lekcewa篡sz bogactwo jego dobroci i cierpliwo軼i, i pob豉磧iwo軼i, nie zwa瘸j帷 na to, 瞠 dobro Bo瘸 do upami皻ania ci prowadzi? Ty jednak przez zatwardzia這嗆 swoj i nieskruszone serce gromadzisz sobie gniew na dzie gniewu i objawienia sprawiedliwego s康u Boga – List do Rzymian 2:4-5