Najnowsze artyku造


Nikt nie mo瞠 przyj嗆 do mnie... 

Janek  | 

Jest w Biblii par miejsc, kt鏎e ludzie przekr璚aj na w豉sn zgub zapieraj帷 si Ducha Chrystusa. Co chc przez to powiedzie? S takie fragmenty i s這wa w Pi鄉ie, kt鏎e mo積a zrozumie na wiele sposob闚. Niekt鏎zy ludzie czytaj帷 Bibli, miejsca te rozumiej nie w Duchu Chrystusa, czyli nie w duchu mi這軼i i sprawiedliwo軼i, kt鏎e objawi造 si ciele郾ie w osobie Pana Jezusa. A rozumiej帷 je w innym duchu – zapieraj si Ducha Chrystusa i oddychaj trucizn, kt鏎a ich oddala od Pana Boga, umartwia. Trzeba by czujnym, aby nie zb陰dzi.

Chcia豚ym teraz om闚i 2 wersety, co do kt鏎ych wydaje mi si, bywaj w徠pliwo軼i.

Zastan闚cie si i zapytajcie Pana. Mo磧iwe, 瞠 poni窺za my郵 jest b喚dna. Nie mo積a przecie u篡wa mi這軼i do folgowania niesprawiedliwo軼i, a Pan B鏬 jest sprawiedliwy. Niech On nas prosz prowadzi a nie nasze rozumy i nasze serca.

Nikt nie mo瞠 przyj嗆 wi璚 odeszli

„I m闚i: Dlatego powiedzia貫m wam, 瞠 nikt nie mo瞠 przyj嗆 do mnie, je瞠li mu to nie jest dane od Ojca. Od tej chwili wielu uczni闚 jego zawr鏂i這 i ju z nim nie chodzi這.” – Ew. Jana 6:65-66

Jaki czas temu wydawa這 mi si, 瞠 uczniowie, kt鏎zy odeszli, to byli ci, kt鏎ych Ojciec nie poci庵n掖, wi璚 nie mieli wyj軼ia, tylko odej嗆. Stwierdzili "Acha, nie poci庵n掖 mnie Ojciec, wi璚 sprawa za豉twiona.". A ja przenosz帷 to na dzisiejsze czasy my郵a貫m sobie - niekt鏎zy ludzie nie zostan zbawieni, bo nie poci庵n掖 ich Ojciec.

Ci uczniowie nie post徙ili jednak zgodnie z Duchem Bo篡m i moje my郵enie r闚nie nie by這 prawid這we.

Pan B鏬 bowiem owszem poci庵n掖 ca造 Izrael! Chrystus przyszed w豉郾ie do Izraela! Ci ludzie mieli wielk 豉sk od Pana - znali Boga, histori Jego dzia豉 oraz Jego prawo i proroctwa. Pan wyposa篡 ich we wszystko to, czego potrzebowali. Ich zadaniem by這 z tego korzysta. Tutaj nie nad捫yli.

Ja by貫m na miejscu tych uczni闚. Nie wiedzia貫m, czy Pan mnie poci庵n掖 i trwa貫m w niepewno軼i oraz rezygnacji. Ale nie odszed貫m tak, jak tamci. Stara貫m si trwa w S這wie i Pan okaza mi 豉sk. Przemieni mnie z chwa造 w chwa喚. Z chwa造 czytania S這wa do chwa造 blisko軼i z Panem.

砰dzi mieli S這wo i znali obietnice. Pan pochyla si nad pokornym! Je郵i czujesz si, jakby Pan Ci nie poci庵a - zegnij w pokorze kolana i pro Go o zbawienie!

Je郵i Twoje serce pragnie zbawienia dla kogo bliskiego, ale wydaje Ci si, 瞠 Pan go nie poci庵n掖 - m鏚l si o to!
Duch Bo篡 m闚i: Pro軼ie a otrzymacie, Pan pokornych wys逝chuje, B鏬 chce zbawienia dla wszystkich! Wszyscy zas逝gujemy na 鄉ier, ale mi這sierdzie bo瞠 jest wielkie!

Wyra輳 t my郵 inaczej. Pan jest 豉skawy i wys逝chuje pokornych pr騥b. Wierz, 瞠 Pan mo瞠 poci庵n望 ka盥ego. Pan jest wszechmocny i nie gniewa si wiecznie. Ma moc przemieni ka盥ego cz這wieka i ka盥e serce. My za nigdy nie mo瞠my odm闚i nikomu zbawienia. Decyzja zawsze nale篡 do Pana.

Nie dawajcie

„Nie dawajcie psom tego, co 鈍i皻e, i nie rzucajcie swych pere przed 鈍inie, by ich nie podepta造 nogami, i obr鏂iwszy si, was nie poszarpa造.” – Ew. Mateusza 7:6

Czego nie uczy ten werset? Ten werset nie uczy zamykania si na ludzi. Nie uczy on, 瞠 s ludzie mniej godni zbawienia i 瞠 mamy przed nimi milcze w obawie przed rozszarpaniem. Nie uczy, 瞠 mamy odmawia 鈍iat豉 Ewangelii ludziom na 鈍iecie, bo s grzeszni i 幢i!

Niegdy i my byli鄉y grzesznikami za郵epionymi przez w豉sne 膨dze. Nie ma ani jednego sprawiedliwego! Je郵i mamy os康za innych i nazywa ich "wieprzami", to s康幟y sprawiedliwie - my te zas逝gujemy na 鄉ier!

Czego wi璚 uczy ten werset? S ludzie, kt鏎zy b璠 gardzi naszymi per豉mi. Rzucanie im pere czy podawanie im pere na tacy nie ma sensu. Nie t璠y droga. Do tych ludzi mog pasowa wersety bezpo鈔ednio poprzedzaj帷e w Biblii t nauk - maj oni belk w oku i nie s gotowi na s逝chanie, bo zawsze skupi si na drzazgach w oczach innych. Wasze per造 b璠 dla nich pe軟e drzazg i wykorzystaj je przeciwko Wam. W ekstremalnych sytuacjach mo瞠 nawet doj嗆 do r瘯oczyn闚.

Ale nigdy nie mo瞠my za這篡, 瞠 kto taki jest, je郵i wpierw go nie poznamy. Je郵i nie zapytamy, a os康zimy go w oparciu o pozory, staniemy si winni grzechu robienia r騜nicy mi璠zy lud幟i albo gardzeniem jednym z maluczkich! Mamy b這gos豉wi i modli si za nieprzyjaci馧! 安iat jest z造, ale Chrystus przyszed uratowa grzesznik闚 a nie sprawiedliwych!
Zako鎍zenie

Duch Chrystusowy obecny jest w ca貫j Biblii. Zawsze chce ludziom pom鏂, wychowa ich, nauczy sprawiedliwo軼i i dobra oraz zbawi. Je郵i duch zamykania si na innych, os康zania, pot瘼iania, pogardzania wdziera si do naszych serc i naszego rozumienia, to musimy sobie u鈍iadomi – to Szatan zaczyna nas zwodzi!

Pro鄉y Pana o Jego Ducha aby鄉y nie zb陰dzili.


Sp鎩rz w prawo 

Janek  | 

Wyci庵asz r瘯 i zatrzymujesz j w po這wie ruchu. Nie wiesz czemu. Jaka nieuchwytna my郵 zwr鏂i豉 Twoj uwag i zaraz rozp造n窸a si. Spogl康asz na r瘯 i widzisz pi耩 palc闚, d這. Wszystko w porz康ku. Spogl康asz na owoc. Soczysty, 鈍ie篡, czysty. Nie ma 郵adu zepsucia ani sugestii robaczywo軼i. Owoc dobry do jedzenia, mi造 w wygl康zie.
Ale Ty jednak wiesz, 瞠 co jest nie w porz康ku. Pr鏏ujesz zmys豉mi pozna, co jest nie tak, ale zmys造 tylko rozbudzaj ch耩 skosztowania. Si璕asz po rozum, ale rozum milczy. To tylko owoc. Owoce s do jedzenia. Co jednak nadal szepcze z ty逝 g這wy... I chwytasz t my郵 m闚i帷 „Sp鎩rz w prawo!”. Rozgl康asz si wi璚 i... Cisza. „C騜. Pewnie mi si co zdaje.” – my郵isz. Zrywasz i kosztujesz.

Owoc w ustach jest s這dki jak mi鏚. Zjadasz ca造, ale po chwili zn闚 dochodzi do Ciebie ten szept ”Czemu nie patrzysz w prawo!?”. Nie wiesz czemu, ale zaczynasz czu w 穎陰dku gorzko嗆. Rozgl康asz si i nic. Co si dzieje? Po prawej stronie nic nie ma. W jakie prawo? Gorzko嗆 jest nie do zniesienia. Padasz na kolana, zwijasz si w b鏊u. Rozumiesz ju, 瞠 owoc by truj帷y.
I w ogarniaj帷ym Ci mroku i zimnie s造szysz cichy szept „Nie umieraj... Przecie da貫m Ci Prawo.”...


Czasem nasze oczy i nasz rozum nie wystarcz aby rozpozna grzech. Nawet je郵i zwierz皻a polne od篡wiaj si jakim owocem, nie znaczy to, 瞠 jest on po篡teczny r闚nie dla nas.
I jeszcze jedna sprawa, kt鏎a mnie zaciekawi豉. Je郵i Adam umar przez owoc, kt鏎y przynios豉 mu Ewa, to jaka jest w tym nauka dla nas?


Czym jest Prawda? 

Janek  | 

Wersja .PDF

Wst瘼

Co jaki czas w s造sz sformu這wanie typu „Pozna貫m Prawd 30 lat temu”. Albo inne „Oni s ze 鈍iata, nie poznali jeszcze Prawdy”. Takie wypowiedzi wywo逝j u mnie uczucie niepokoju. Czy w Was r闚nie? Nie chc nikogo os康za, ale podziel si z Wami moimi uczuciami.

S造sz帷 takie wypowiedzi, pojawiaj mi si w g這wie podejrzenia, 瞠 niekt鏎e z os鏏 wypowiadaj帷ych si, uwa瘸j swoje rozumienie czy rozumienie swojej spo貫czno軼i za co wyj徠kowego, lepszego i niedost瘼nego dla innych. Poznanie Prawdy jest rzeczywi軼ie czym wyj徠kowym i zaszczytnym. Jednak niesie ze sob gro嬌 pychy, gro嬌 oceniania innych oraz gro嬌 chlubienia si z czego, co tylko wydaje si prawd.

W poni窺zym artykule podziel si z Wami moimi uczuciami i moim zdaniem. Niech ζskawy Pan b這gos豉wi czytaj帷ych, aby Wasze serca i umys造 karmi造 si tylko dobrym pokarmem, a to co w moim artykule nie pochodzi od Pana, niech zostanie wyprostowane.

Prawda nie jest

Na temat Prawdy traktuje Biblia. Nauki w niej zawarte pochodz od Pana Boga i s prawdziwe. Ka盥e s這wo Biblii mo積a wi璚 nazwa „prawd”. Ale w Pi鄉ie 安i皻ym wyst瘼uje te „prawda” w innym znaczeniu. Prawda, o kt鏎ej m闚i Pan Jezus oraz Aposto這wie. Prawda, kt鏎ej szukaj wszyscy Chrze軼ijanie na 鈍iecie. I to w豉郾ie j – t cenn per喚 – maj wszyscy na my郵i m闚i帷 „Pozna貫m prawd”.

Chcia豚ym aby dla wszystkich by這 jasne: Prawda to nie s doktryny i nauki.

Chrze軼ijanie, kt鏎zy szukaj Prawdy czytaj帷 Bibli i szukaj帷 ukrytych znacze, nie szukaj TEJ Prawdy, o kt鏎ej m闚i Pan Jezus. Ukryte nauki, 陰czenie odleg造ch fakt闚, znajomo嗆 podw鎩nego i potr鎩nego dna r騜nych historii, znajomo嗆 symbolicznego znaczenia Przybytku to nie jest Prawda. To jest poznanie wiedzy.

A jak wiemy... „Poznanie nadyma...” (1 Kor. 8:1).

Podkre郵 tutaj kr鏒ko – poznanie i wiedza same w sobie nie s z貫.

Czym Prawda jest

Czym瞠 jest wi璚 Prawda? Wszyscy znamy odpowied, aczkolwiek nie wiem, czy wszyscy j tak samo rozumiemy. Wierz, 瞠 napiszecie w komentarzach :-)

Pan Jezus powiedzia „Ja jestem droga i prawda, i 篡wot” (Ew. Jana 14:6).

Prawda nie jest wi璚 nauk, wiedz i rozumieniem. Prawda jest osob. Nie wyobra瘸m sobie, bym kiedykolwiek mia czelno嗆 powiedzie „Jestem zbawiony, bo pozna貫m w豉軼iwe zrozumienie”. To tak, jakby kto powiedzia „Znam Janka – nigdy go nie widzia貫m, nigdy ze mn nie rozmawia, ale znam go, bo czyta貫m jego CV i go rozumiem”. Nie nazw przyjacielem cz這wieka, kt鏎y zna moje CV, a nie zna mnie osobi軼ie! Nigdy nie mo積a ograniczy Pana Jezusa do zbioru wiedzy zawartej w Biblii. Pan Jezus jest 篡w osob! Musimy d捫y do tego, aby pozna Go osobi軼ie.

To nie wiedza wyswobadza cz這wieka, ale Pan Jezus. Je郵i b璠ziemy trwa w Jego s這wie, to poznamy Go i On nas wyswobodzi. O to chodzi w wersetach „M闚i wi璚 Jezus do 砰d闚, kt鏎zy uwierzyli w Niego: Je瞠li wytrwacie w s這wie moim, prawdziwie uczniami moimi b璠ziecie i poznacie prawd, a prawda was wyswobodzi.” (Ew. Jana 8:31-32).
Pana Jezusa mo積a pozna osobi軼ie. Nie tylko s造sze o Nim i zna Go ze stronic Biblii. Mo積a Go pozna w 篡ciu, us造sze Jego g這s, rozmawia z Nim. A nawet wi璚ej. Pan Jezus obieca co jeszcze wspanialszego – nie tylko b璠 o Nim wiedzia, nie tylko poznam Go osobi軼ie, ale On jeszcze zamieszka w moim sercu!

„Odpowiedzia Jezus i rzek mu: Je郵i kto mnie mi逝je, s這wa mojego przestrzega b璠zie, i Ojciec m鎩 umi逝je go, i do niego przyjdziemy, i u niego zamieszkamy.” – Ew. Jana 14:23

Czy Pan Jezus mieszka w naszych sercach, to pytanie na osobn dyskusj.

Prawda i prawda

Owszem, ka盥e s這wo Pana Jezusa jest prawd. Ka盥y rozdzia Biblii jest prawdziwy. I mo積a powiedzie „Znam Ewangeli wg Jana – znam prawd”. Ale tak samo mogli powiedzie faryzeusze – Oni znali prawd zawart w Torze, ale mimo to nie znali Pana Boga.

Biblia jest prawdziwym i wspania造m listem Pana Boga do ludzi. Uczy nas prawdziwej Drogi do Boga. Ale uczy si o Drodze, i嗆 Drog a Spotka Boga to trzy r騜ne kwestie.

Dopiero, gdy zaczynamy 篡 zgodnie ze S這wem Bo篡m oraz i嗆 w御k 軼ie磬, dopiero wtedy mo瞠my powiedzie „zaczynam poznawa prawd”. Sama 鈍iadomo嗆 nauk jest niczym, dop鏦i jest martwa. Niestety wiele nauk nigdy nie mo瞠 o篡, bo nie maj zwi您ku z 篡ciem. Martwi mnie to, ale zdarza si, 瞠 zajmujemy si tematami, kt鏎e nie maj styczno軼i z 篡ciem i nie pomagaj nam i嗆 drog do Boga.

Prawda, kt鏎ej uczy nas Pan Jezus poprzez Ducha 安i皻ego zawsze jest po篡teczna i ma wp造w na nasze 篡cie.

Je郵i je bowiem posiadacie i one si pomna瘸j, to nie dopuszcz do tego, aby軼ie byli bezczynni i bezu篡teczni w poznaniu Pana naszego Jezusa Chrystusa. – 2 List Piotra 1:8

A nauka, o kt鏎 powinni鄉y zabiega najbardziej, jest nauk mi這軼i. Nie wiem, kiedy mo積a zacz望 si zajmowa tematami, kt鏎e nie maj autentycznego przek豉du na nasze 篡cie.

I cho熲ym mia dar prorokowania, i zna wszystkie tajemnice, i posiada ca陰 wiedz, i cho熲ym mia pe軟i wiary, tak 瞠bym g鏎y przenosi, a mi這軼i bym nie mia, by豚ym niczym. – 1 list do Koryntian 13:2
Teraz wi璚 pozostaje wiara, nadzieja, mi這嗆, te trzy; lecz z nich najwi瘯sza jest mi這嗆. – 1 list do Koryntian 13:13

Badajmy siebie. Bo s sprawy wa積iejsze i mniej wa積e. Pokarm sta造 i mleko duchowe. Od篡wianie si pokarmem sta造m jest zupe軟ie bez sensu, je郵i nie wyro郾iemy wystarczaj帷o pij帷 duchowe mleko. Pokarm sta造 w ustach dziecka powoduje k堯tnie i spory. Dziecko nie przyswaja pokarmu sta貫go, ani nie odr騜nia czy jest dobry b康 z造. Sk康瞠 spory i sk康 walki mi璠zy wami? (List Jakuba 4:1). Poi貫m was mlekiem, nie sta造m pokarmem, bo jeszcze go przyj望 nie mogli軼ie, a i teraz jeszcze nie mo瞠cie, jeszcze bowiem ciele郾i jeste軼ie. Bo skoro mi璠zy wami jest zazdro嗆 i k堯tnia, to czy ciele郾i nie jeste軼ie i czy na spos鏏 ludzki nie post瘼ujecie? (1 list do Koryntian 3:2-3).

W poznaniu Prawdy wa積y jest jeszcze jeden krok. Krok ten jest zupe軟ie niezale積y od naszej wiedzy, nauk i doktryn. A wi捫e si on jako z nasz pokor oraz mi這軼i. Sedno tego kroku zwiera si w tym, 瞠 to nie my poznajemy Pana, ale to Pan poznaje nas. To On przychodzi do nas. Nie jest to wysi趾iem naszego poznania. Ten ruch jest po stronie Pana. Je郵i jeste鄉y pokorni i odrzucimy nasze mniemanie, 瞠 mo瞠my co sami zrozumie... Je郵i kochamy Go i pragniemy, a nie poprzestajemy na zwyk貫j wiedzy o Nim...

To On przyjdzie do nas. On przyzna si do nas i przyjdzie i pozna nas osobi軼ie.

Poznanie nadyma, ale mi這嗆 buduje. Je郵i kto mniema, 瞠 co pozna, jeszcze nie pozna, jak nale瘸這 pozna; lecz je郵i kto mi逝je Boga, do tego przyznaje si B鏬. – 1 list do Koryntian 8:1-3
Lecz dawniej, gdy nie znali軼ie Boga, s逝篡li軼ie tym, kt鏎zy z natury bogami nie s; teraz jednak, kiedy poznali軼ie Boga, a raczej, kiedy zostali軼ie przez Boga poznani... – List do Galat闚 4:8-9

Pan osobi軼ie dotknie nas, zmieni nas, wyt逝maczy nam. I pokieruje naszymi nogami. Odmieni nasze sumienie i serce. To jest w豉郾ie osobiste poznanie Prawdy. Gdy Pan Jezus przez Ducha 安i皻ego wypisuje j na naszych sercach. Nie z czytania, a moc Ducha 安i皻ego. To si czuje i wie. Do tego zach璚am wszystkich i wszystkim tego 篡cz. Pok鎩 Wam!

Post scriptum

Po przeczytaniu mojego tekstu mog pojawi si pytania – Co jest z貫go w poznawaniu Biblii? W jaki spos鏏 poznaje si Pana Jezusa osobi軼ie? I co to w豉軼iwie znaczy osobi軼ie zna Pana?

Czytanie Biblii

Zaczn od zwr鏂enia uwagi na pewne ciekawe zjawisko. Pozna貫m i s造sza貫m o wielu r騜nych ludziach czytaj帷ych Bibli. S w鈔鏚 nich te osoby, kt鏎e m闚i i Bibli czyta造 ca陰 i to nie raz, lecz zupe軟ie jej nie rozumiej i ani troch nie wierz. Nasuwaj si tutaj s這wa „oczy swe przymru篡li, 瞠by oczami nie widzieli” oraz my郵 i wiara jest prawdziw 豉sk i darem od Boga. Jednak rozumienie S這wa nie jest spraw zero-jedynkow. Chrze軼ijanie w r騜nym stopniu poznaj S這wo i ucz si Je rozumie przez ca貫 篡cie. S wszak ludzie, kt鏎zy wierz w Boga oraz prawdziwo嗆 Biblii, ale oczy ich zamkni皻e s na g喚bsze zrozumienie 豉ski bo瞠j...
M鎩 wniosek – mo瞠 oczywisty – poznanie S這wa jest zawsze darem i 豉sk od Pana Boga. Nie jest to 豉ska dana raz na zawsze, ale w御ka 軼ie磬a, kt鏎 nale篡 i嗆. I mo積a z tej 軼ie磬i niechc帷y zej嗆. Opisani w Pi鄉ie 安i皻ym faryzeusze i uczeni w pi鄉ie bardzo dobrze znali Prawo i Prorok闚, oraz posiadali du膨 wiedz. Jednak oczy ich by造 za郵epione. Zeszli z w御kiej 軼ie磬i, a w ich sercu pojawi豉 si pycha. Mo磧iwe, 瞠 niekt鏎zy my郵eli – b璠 zna ca陰 Bibli, ka盥 jej liter i ka盥y symbol a dzi瘯i temu b璠 zbawiony. M鎩 rozum tego dokona i moja pami耩.

B鏬 si pysznym przeciwstawia, a pokornym 豉sk daje – List Jakuba 4:6

M鎩 tekst nie jest krytykowaniem czytania Biblii, kt鏎a jest 鈍i皻ym S這wem Pana Boga. M鎩 tekst jest ostrze瞠niem – znajomo嗆 S這wa jest niczym i jest martwa, je郵i to S這wo nie 篡je w nas i nie wydaje owoc闚.

Uczeni w pi鄉ie i faryzeusze mieli 豉sk u Pana, gdy mogli pozna Jego 安i皻e S這wo. Pope軟ili jednak b陰d. Nie skorzystali z 豉ski zgodnie z jej przeznaczeniem.

S這wo Bo瞠 nie s逝篡 do spor闚 o s這wa. S這wo Bo瞠 nie s逝篡 do nadymania si w poznaniu. S這wo Bo瞠 jest po篡teczne „do poprawy, do wychowywania w sprawiedliwo軼i, aby cz這wiek Bo篡 by doskona造, do wszelkiego dobrego dzie豉 przygotowany” (2 List do Tymoteusza 3:16-17). S這wo Bo瞠 powinno by ziarnem, kt鏎e wzrasta w naszych sercach i wydaje owoc.

Osobiste poznanie

Osobiste poznanie Pana Jezusa jest 篡ciem w Duchu 安i皻ym. Nie jest wy陰cznie rozumow znajomo軼i Pisma, kt鏎a jest oczywi軼ie potrzebna, dobra i 鈍i皻a. Ale jest jakby dalszym krokiem, gdy spe軟i si w nas obietnica „Je郵i kto mnie mi逝je, s這wa mojego przestrzega b璠zie, i Ojciec m鎩 umi逝je go, i do niego przyjdziemy, i u niego zamieszkamy.”  (Ew. Jana 14:23).


Boja潯 Pana 

Janek  | 

Wersja .PDF

安i皻e i straszne jest imi Jego. Pocz徠kiem m康ro軼i jest boja潯 Pana; Wszyscy, kt鏎zy j okazuj, s prawdziwie m康rzy. Chwa豉 Jego trwa na wieki. – Psalm 111:9-10

Czy znasz i odczuwasz boja潯 Pana? Wszak boja潯 Pana jest pocz徠kiem m康ro軼i! Je郵i wi璚 nie znasz jej – je郵i nie boisz si Boga – to znaczy, 瞠 czego Ci brakuje. Czego bardzo wa積ego! Brakuje Ci pocz徠ku m康ro軼i! Ci篹ko mi to czasem zrozumie, ale tak m闚i Pismo, wi璚 wierz. Pocz徠kiem m康ro軼i jest boja潯 Pana.

Czemu ludzie nie boj si Boga?

Z l瘯iem ludzie radz sobie na r騜ne sposoby. Niekt鏎zy neguj istnienie Boga. Inni regularnie si spowiadaj. Inni przekonali siebie, 瞠 Pana Boga nie trzeba si ba, bo jest czystym dobrem i mi這軼i. A s te tacy, kt鏎zy mniemaj, 瞠 za ich dobre uczynki B鏬 wybaczy im grzechy. M闚i "wierz i chodz do Ko軼io豉, nie musz ba si Boga" albo "czytam Bibli, B鏬 jest mi這軼i, nie trzeba si Go ba" lub te "B鏬 wybra nas aby鄉y byli Jego ko軼io貫m, wi璚 nie musimy ba si Boga".
Nie daj si oszuka! W ten spos鏏 Szatan zwi鏚 pierwszych ludzi odbieraj帷 im strach i m闚i帷 "Na pewno nie umrzecie" (Rodz. 3:4)!

Pos逝chaj s堯w Pana Jezusa i przyjmij je: "wska輳 wam, kogo si ba macie! B鎩cie si tego, kt鏎y, gdy zabija, ma moc wrzuci do piek豉. Zaiste, powiadam wam: Tego si b鎩cie!" (Ew. ㄆkasza 12:5).
Je郵i nie czujesz boja幡i Pana, to znaczy, 瞠 co jest nie w porz康ku i warto si tym zaj望!

Czy Imi Pana Boga jest straszne?

Duch 安i皻y napisa w Psalmach "安i皻e i straszne jest imi Jego". Jednak niekt鏎zy moi znajomi m闚i, 瞠 B鏬 w Starym i Nowym Testamencie nie jest tym samym Bogiem. Bo w jaki spos鏏 straszny i surowy Pan Zast瘼闚 przemieni si w cierpliwego i mi逝j帷ego Ojca? Tymczasem Pan B鏬 si nie zmieni! U Niego nie ma 瘸dnej odmiany ani nawet chwilowego za熤ienia (Jakuba 1:17)! Tak jak za pierwszego przymierza okazywa gniew i mi這sierdzie, kara i b這gos豉wi w r騜nych sytuacjach, tak samo za obecnego przymierza b這gos豉wi swoim dzieciom, a sprawiedliw kar zostawi na Dzie S康u.

Dzie S康u i odp豉ty

A Dzie S康u b璠zie dniem strasznym i warto to sobie uzmys這wi. Pom鏂 nam mo瞠 proroctwo Sofoniasza:

"Wyci庵n r瘯 przeciwko Judzie i przeciwko wszystkim obywatelom Jeruzalemu, i wyt瘼i z tego miejsca resztki Baala i imiona wr騜bit闚 wraz z kap豉nami, i tych, kt鏎zy k豉niaj si na dachach wojsku niebieskiemu, i tych, kt鏎zy k豉niaj帷 si, przysi璕aj na Pana, i tych, kt鏎zy przysi璕aj na Milkoma, (...) W owym czasie b璠 przeszukiwa Jeruzalem w 鈍ietle pochodni i b璠 kara m篹闚, kt鏎zy siedz zdr皻wieli nad m皻nymi resztkami wina i m闚i w swoim sercu: Nie uczyni Pan nic dobrego ani te nic z貫go. (...) Bliski jest wielki dzie Pana, bliski i bardzo szybko nadchodzi. S逝chaj! Dzie Pana jest gorzki! Wtedy nawet i bohater b璠zie krzycza. Dzie 闚 jest dniem gniewu, dniem ucisku i utrapienia, dniem huku i ha豉su, dniem ciemno軼i i mroku, dniem ob這k闚 i g瘰tych chmur, dniem tr帳y i okrzyku wojennego przeciwko miastom obronnym i przeciwko basztom wysokim." (Sofoniasza 1:4-5,12,14-16)

Dotknie on zar闚no pogan jak i wierz帷ych. Zar闚no tych s逝膨cych baalom, jak i tych przysi璕aj帷ych na Pana. Jego gniew spadnie te na tych, kt鏎zy nie maj w sobie boja幡i i nie wierz, 瞠 uczyni im co dobrego lub z貫go! A dla bezbo積ych przygotowane s najg瘰tsze ciemno軼i (Judy 10) oraz ogie i siarka (Obj. 14). Nie wnikam teraz w dos這wno嗆 tych opis闚. Niech nam jednak wystarczy, 瞠 s one naprawd straszne.

Ale czy rzeczywi軼ie gniew Pana spadnie na wierz帷ych? Proroctwo Malachiasza opisuje to nast瘼uj帷o:

"Potem nagle przyjdzie do swej 鈍i徠yni Pan kt鏎ego oczekujecie, (…) Lecz kto b璠zie m鏬 znie嗆 dzie jego przyj軼ia i kto si ostoi gdy si uka瞠? Gdy jest on jak ogie odlewacza, jak 逝g folusznik闚. Usi康zie, aby wytapia i czy軼i srebro. B璠zie czy軼i syn闚 Lewiego i b璠zie ich p逝ka jak z這to i srebro. Potem b璠 mogli sk豉da Panu ofiary w sprawiedliwo軼i." (Mal 3:1-3)

Chwa豉 Bogu za Jego syna, gdy "Kto wierzy w niego, nie b璠zie s康zony" (Ew. Jana 3:18)!

Wiemy, 瞠 na 鈍iecie wielu jest ludzi, kt鏎zy m闚i, i wierz w Boga oraz w Jezusa Chrystusa, jednak ich 篡cie wcale tego nie potwierdza. Je郵i jednak oni sami przekonani s o swojej wierze, co nas czyni wyj徠kowymi?

Pojawiaj si wi璚 kolejne pytania: Czy wystarczy wierzy aby unikn望 s康u? oraz Czy wiara poci庵a zanik boja幡i?
Innymi s這wy Sk康 wiem, 瞠 unikn s康u? oraz Czy prawdziwy chrze軼ijanin czuje l瘯 przed Bogiem?

Czy wiara pozwala unikn望 s康u?

"Kto wierzy w niego, nie b璠zie s康zony." Mo積a wi璚 pomy郵e, 瞠 wystarczy zna Ewangeli i uznawa j za prawdziw. Nie jest to jednak prawda, gdy jest te napisane "C騜 to pomo瞠, bracia moi, je郵i kto m闚i, 瞠 ma wiar, a nie ma uczynk闚? Czy wiara mo瞠 go zbawi?" (Jak. 2:14). Wiara oznacza wi璚 co wi璚ej ni wiedz oraz co wi璚ej ni uczynki. A je郵i wiara nie jest spraw tak prost, jak si wydaje, to sk康 wiemy, 瞠 unikniemy s康u?

Bo je郵i otrzymawszy poznanie prawdy, rozmy郵nie grzeszymy, nie ma ju dla nas ofiary za grzechy, lecz tylko straszliwe oczekiwanie s康u i 瘸r ognia, kt鏎y strawi przeciwnik闚. – Hebrajczyk闚 10:26-27

Albowiem my wszyscy musimy stan望 przed s康em Chrystusowym, aby ka盥y odebra zap豉t za uczynki swoje, dokonane w ciele, dobre czy z貫. Wiedz帷 tedy, co to jest boja潯 Pa雟ka, staramy si przekonywa ludzi – 2 list do Koryntian 5:10-11

Kto 豉mie zakon Moj瞠sza, ponosi 鄉ier bez mi這sierdzia na podstawie zeznania dw鏂h albo trzech 鈍iadk闚; o ile sro窺zej kary, s康zicie, godzien b璠zie ten, kto Syna Bo瞠go podepta i zbezcze軼i krew przymierza, przez kt鏎 zosta u鈍i璚ony, i zniewa篡 Ducha 豉ski! Znamy przecie tego, kt鏎y powiedzia: Pomsta do mnie nale篡, Ja odp豉c; oraz: Pan s康zi b璠zie lud sw鎩. Straszna to rzecz wpa嗆 w r璚e Boga 篡wego. – List do Hebrajczyk闚 10:28-31

Czy wiara usuwa boja潯?

Aposto Pawe pisz帷 do pierwszych zbor闚, ochrzczonych Duchem 安i皻ych, poucza ich o boja幡i Pana - "oddawajmy cze嗆 Bogu tak, jak mu to mi貫: z nabo積ym szacunkiem i boja幡i. Albowiem B鏬 nasz jest ogniem trawi帷ym." (Hebrajczyk闚 12:28-29)

2 list do Koryntian 7:1
umi這wani, oczy嗆my si od wszelkiej zmazy cia豉 i ducha, dope軟iaj帷 鈍i徠obliwo軼i swojej w boja幡i Bo瞠j.
List do Efezjan 6:5
S逝dzy, b康嬈ie pos逝szni panom na ziemi, z boja幡i i ze dr瞠niem, w prostocie serca swego, jak Chrystusowi
1 List Piotra 1:16-19
napisano: 安i皻ymi b康嬈ie, bo Ja jestem 鈍i皻y. A je郵i wzywacie jako Ojca tego, kt鏎y bez wzgl璠u na osob s康zi ka盥ego wed逝g uczynk闚 jego, 篡jcie w boja幡i przez czas pielgrzymowania waszego, wiedz帷, 瞠 nie rzeczami znikomymi, srebrem albo z這tem, zostali軼ie wykupieni z marnego post瘼owania waszego, przez ojc闚 wam przekazanego, lecz drog krwi Chrystusa, jako baranka niewinnego i nieskalanego.

Boja潯 umacnia nogi

Boja潯 Pana jest potrzebna! Umacnia nasze nogi na w御kiej 軼ie盧e, motywuje nas do oczyszczania si, powstrzymuje przed grzechem. Bo je郵i mi這嗆 daje nam pok鎩, to pojawia si ryzyko senno軼i. Tymczasem nie mo瞠my spa, mamy by czujni!

Niech twoje serce nie zazdro軼i grzesznikom, lecz niech zawsze zabiega o boja潯 Pana – Przys堯w 23:17

Argumenty przeciwko boja幡i

Niekt鏎zy powiedz "wszak mi這嗆 usuwa boja潯". Zgadza si, ale zwr鏂 uwag na kontekst. Boja潯 zostaje usuni皻a dopiero przez doskona陰 mi這嗆. A mi這嗆 doskona陰 mamy dopiero wtedy, gdy jeste鄉y tacy, jak On. Boja潯 nie jest wi璚 usuni皻a przez znajomo嗆 Pisma i ufno嗆 w t obietnic. Wszak Pismo m闚i te "Tego si b鎩cie!". Dopiero pe軟ia mi這軼i w nas, kt鏎a dokonuje si za spraw Ducha 安i皻ego, usuwa boja潯, gdy dopiero wtedy nie dr篡my przed kar.

W tym mi這嗆 do nas dosz豉 do doskona這軼i, 瞠 mo瞠my mie niezachwian ufno嗆 w dzie s康u, gdy jaki On jest, tacy i my jeste鄉y na tym 鈍iecie. W mi這軼i nie ma boja幡i, wszak doskona豉 mi這嗆 usuwa boja潯, gdy boja潯 dr篡 przed kar; kto si wi璚 boi, nie jest doskona造 w mi這軼i. – 1 List Jana 4:17-18

Inni powiedz "A je郵iby kto zgrzeszy, mamy or璠ownika u Ojca, Jezusa Chrystusa". Zgadza si, ale nale篡 przytoczy tu kontekst. Nie ka盥y ma or璠ownika i nie ka盥ego oczyszcza 鈍i皻a krew, ale tylko tych, kt鏎zy chodz w 鈍iat這軼i, wyznaj swoje grzechy, nie grzesz i s sprawiedliwi.

Je郵i za chodzimy w 鈍iat這軼i, jak On sam jest w 鈍iat這軼i, spo貫czno嗆 mamy z sob, i krew Jezusa Chrystusa, Syna jego, oczyszcza nas od wszelkiego grzechu. Je郵i m闚imy, 瞠 grzechu nie mamy, sami siebie zwodzimy, i prawdy w nas nie ma. Je郵i wyznajemy grzechy swoje, wierny jest B鏬 i sprawiedliwy i odpu軼i nam grzechy, i oczy軼i nas od wszelkiej nieprawo軼i. Je郵i m闚imy, 瞠 nie zgrzeszyli鄉y, k豉mc z niego robimy i nie ma w nas S這wa jego. – 1 List Jana 1:7-10

Ka盥y, kto w nim mieszka, nie grzeszy; ka盥y, kto grzeszy, nie widzia go ani go nie pozna. Dzieci, niech was nikt nie zwodzi; kto post瘼uje sprawiedliwie, sprawiedliwy jest, jak On jest sprawiedliwy. Kto pope軟ia grzech, z diab豉 jest, gdy diabe od pocz徠ku grzeszy. A Syn Bo篡 na to si objawi, aby zniweczy dzie豉 diabelskie. – 1 List Jana 3:6-8

Zmi逝j si, nad kim si zmi逝j, a zlituj si, nad kim si zlituj. – Rzym. 9:15, II Moj. 33:19

A c騜, je郵i B鏬, chc帷 okaza gniew i objawi moc swoj, znosi w wielkiej cierpliwo軼i naczynia gniewu przeznaczone na zag豉d – Rzymian 9:22

A chc, bracia, aby軼ie dobrze wiedzieli, 瞠 ojcowie nasi wszyscy byli pod ob這kiem i wszyscy przez morze przeszli. I wszyscy w Moj瞠sza ochrzczeni zostali w ob這ku i w morzu, i wszyscy ten sam pokarm duchowy jedli, i wszyscy ten sam nap鎩 duchowy pili; pili bowiem z duchowej ska造, kt鏎a im towarzyszy豉, a ska陰 t by Chrystus. Lecz wi瘯szo軼i z nich nie upodoba sobie B鏬; cia豉 ich bowiem zas豉造 pustyni. A to sta這 si dla nas wzorem, ostrzegaj帷ym nas, aby鄉y z造ch rzeczy nie po膨dali, jak tamci po膨dali. – 1 Koryntian 10:1-6

Albo mo瞠 lekcewa篡sz bogactwo jego dobroci i cierpliwo軼i, i pob豉磧iwo軼i, nie zwa瘸j帷 na to, 瞠 dobro Bo瘸 do upami皻ania ci prowadzi? Ty jednak przez zatwardzia這嗆 swoj i nieskruszone serce gromadzisz sobie gniew na dzie gniewu i objawienia sprawiedliwego s康u Boga – List do Rzymian 2:4-5



Nie gorsz brata swego! 

Janek  | 

Wersja .PDF

Nie gorsz brata swego! Nie gorsz siostry swojej!

Nie pob豉瘸j sobie! Pan patrzy z Nieba i widzi wszystko, co w ukryciu. Wszystko mi wolno, ale mam by 鈍i皻ym jak Ojciec w Niebie.

Kto za zgorszy jednego z tych ma造ch, kt鏎zy wierz we mnie, lepiej b璠zie dla niego, aby mu zawieszono u szyi kamie m造雟ki i utopiono go w g喚bi morza. – Ew. Mateusza 18:6

Przeto nie os康zajmy ju jedni drugich, ale raczej baczcie, aby nie dawa bratu powodu do upadku lub zgorszenia. – Rzymian 14:1

Od pewnego czasu obserwuj, 瞠 niekt鏎e wierz帷e osoby pozwalaj sobie na niedwuznaczne 瘸rty, np. zwi您ane z alkoholem, rasizmem czy przemoc. Mam w sobie pewn doz wyrozumia這軼i. W ko鎍u jeste鄉y lud幟i i mamy pewne 鈍iatowe nalecia這軼i, kt鏎ych wyzbycie si wymaga czasu. Ci篹ko mi jednak t逝maczy w ten spos鏏 osoby, kt鏎e trwaj w wierze i spo貫czno軼i braterskiej ju wiele lat.

Wszak nie od wczoraj wiemy, co Pismo do nas m闚i. A s to s這wa mocne i jednoznaczne.

安i皻ymi b康嬈ie, bo Ja jestem 鈍i皻y. – 1 List Piotra 1:16

A rozpusta i wszelka nieczysto嗆 lub chciwo嗆 niech nawet nie b璠 wymieniane w鈔鏚 was, jak przystoi 鈍i皻ym, tak瞠 bezwstyd i b豉ze雟ka mowa lub nieprzyzwoite 瘸rty, kt鏎e nie przystoj, lecz raczej dzi瘯czynienie. – List do Efezjan 5:3-4

Niekt鏎zy mog zapyta „Co z貫go jest w 瘸rtach?”.

Mamy by kap豉雟twem 鈍i皻y! Ludzie i anio這wie patrz! Widz oni oznak uleg這軼i w postaci chust na g這wach si鏀tr, a maj s造sze nasze 瘸rty z upijania si? A je郵i nasze 瘸rtobliwe s這wa stan si przyczyn blu幡ienia niewierz帷ych przeciwko naszemu zborowi i Imieniu Pa雟kiemu? To bardzo powa積a sprawa!

Mamy by 鈍iat這軼i tego 鈍iata, tak jak Pan Jezus. Mamy by 鈍iat這軼i, chodzi w 鈍iat這軼i i g這si na dachach! Mamy by 鈍iecznikami i roz鈍ietla ciemno嗆. Je郵i grzesz, to nie chodz w 鈍iat這軼i. Je郵i s豉by w wierze brat we幟ie z nas przyk豉d, to staniemy si powodem jego zgorszenia. Bo pomy郵i on sobie „Skoro ten brat jest letnim, a dla wszystkich jest to w porz康ku, to ja te mog by letnim.”. A to jest k豉mstwo! Nie mo瞠my dawa sob 鈍iadectwa k豉mstwu, ale mamy dawa sob 鈍iadectwo prawdzie!

Co m闚i wam w ciemno軼i, opowiadajcie w 鈍ietle dnia; a co s造szycie na ucho, g這軼ie na dachach. – Ew. Mateusza 10:27

Nie zapalaj te 鈍iecy i nie stawiaj jej pod korcem, lecz na 鈍ieczniku, i 鈍ieci wszystkim, kt鏎zy s w domu. Tak niechaj 鈍ieci wasza 鈍iat這嗆 przed lud幟i, aby widzieli wasze dobre uczynki i chwalili Ojca waszego, kt鏎y jest w niebie. – Ew. Mateusza 5:15-16

A zwiastowanie to, kt鏎e s造szeli鄉y od niego i kt鏎e wam og豉szamy, jest takie, 瞠 B鏬 jest 鈍iat這軼i, a nie ma w nim 瘸dnej ciemno軼i. Je郵i m闚imy, 瞠 z nim spo貫czno嗆 mamy, a chodzimy w ciemno軼i, k豉miemy i nie trzymamy si prawdy. – 1 List Jana 1:5-6

Albo chodzimy w 鈍iat這軼i, jeste鄉y domownikami Boga i jeste鄉y zbawieni... Albo chodzimy w ciemno軼i i jeste鄉y pot瘼ieni. Nie ma nic pomi璠zy. Je郵i my郵icie, 瞠 jest co pomi璠zy, to przytocz Wam fragment Objawienia:

Znam uczynki twoje, 瞠 ani zimny, ani gor帷y. Oby by zimny albo gor帷y! A tak, 瞠 letni, a nie gor帷y ani zimny, wypluj ci z ust moich. – Apokalipsa (Objawienie) 3:15-16

Albo jeste鄉y gor帷y, albo zostaniemy wypluci!

C騜 wi璚 pocz望?

Je郵i tedy prawe oko twoje gorszy ci, wy逝p je i odrzu od siebie, albowiem b璠zie po篡teczniej dla ciebie, 瞠 zginie jeden z cz這nk闚 twoich, ni 瞠by ca貫 cia這 twoje mia這 p鎩嗆 do piek豉. A je郵i prawa r瘯a twoja ci gorszy, odetnij j i odrzu od siebie, albowiem b璠zie po篡teczniej dla ciebie, 瞠 zginie jeden z cz這nk闚 twoich, ni 瞠by mia這 ca貫 cia這 twoje znale潭 si w piekle. – Ew. Mateusza 5:29-30

Ratunek przed 鄉ierci jest opisany i jest to powa積a sprawa.

Ew. Mateusza 18:12-18

Jak si wam wydaje? Gdyby jaki cz這wiek mia sto owiec i jedna z nich zab陰ka豉by si, czy nie zostawi w g鏎ach dziewi耩dziesi璚iu dziewi璚iu i nie p鎩dzie szuka zab陰kanej? A je郵i mu si uda j odnale潭, zaprawd powiadam wam, 瞠 si z niej bardziej raduje ni z dziewi耩dziesi璚iu dziewi璚iu, kt鏎e si nie zab陰ka造. Tak te nie jest wol Ojca waszego, kt鏎y jest w niebie, aby zgin掖 jeden z tych ma造ch. A je郵iby zgrzeszy brat tw鎩, id, upomnij go sam na sam; je郵iby ci us逝cha, pozyska貫 brata swego. Je郵iby za nie us逝cha, we z sob jeszcze jednego lub dw鏂h, aby na o鈍iadczeniu dwu lub trzech 鈍iadk闚 by豉 oparta ka盥a sprawa. A je郵iby ich nie us逝cha, powiedz zborowi; a je郵iby zboru nie us逝cha, niech b璠zie dla ciebie jak poganin i celnik. Zaprawd powiadam wam: Cokolwiek by軼ie zwi您ali na ziemi, b璠zie zwi您ane i w niebie; i cokolwiek by軼ie rozwi您ali na ziemi, b璠zie rozwi您ane i w niebie.

1 list do Koryntian 5:1-13

S造szy si powszechnie o wszetecze雟twie mi璠zy wami i to takim wszetecze雟twie, jakiego nie ma nawet mi璠zy poganami, mianowicie, 瞠 kto 篡je z 穎n ojca swego. A wy軼ie wzbili si w pych, zamiast si raczej zasmuci i wykluczy spo鈔鏚 siebie tego, kto takiego uczynku si dopu軼i. Lecz ja, cho nieobecny cia貫m, ale obecny duchem, ju os康zi貫m tego, kt鏎y to uczyni, tak jak bym by obecny: Gdy si zgromadzicie w imieniu Pana naszego, Jezusa Chrystusa, wy i duch m鎩 z moc Pana naszego, Jezusa, oddajcie takiego szatanowi na zatracenie cia豉, aby duch by zbawiony w dzie Pa雟ki. Nie macie si czym chlubi. Czy nie wiecie, 瞠 odrobina kwasu ca造 zaczyn zakwasza? Usu鎍ie stary kwas, aby軼ie si stali nowym zaczynem, poniewa jeste軼ie prza郾i; albowiem na nasz wielkanoc jako baranek zosta ofiarowany Chrystus. Obchod幟y wi璚 鈍i皻o nie w starym kwasie ani w kwasie z這軼i i przewrotno軼i, lecz w prza郾ikach szczero軼i i prawdy. Napisa貫m wam w li軼ie, aby軼ie nie przestawali z wszetecznikami; ale nie mia貫m na my郵i wszetecznik闚 tego 鈍iata albo chciwc闚 czy grabie盧闚, czy ba逕ochwalc闚, bo inaczej musieliby軼ie wyj嗆 z tego 鈍iata. Lecz teraz napisa貫m wam, aby軼ie nie przestawali z tym, kt鏎y si mieni bratem, a jest wszetecznikiem lub chciwcem, lub ba逕ochwalc, lub oszczerc, lub pijakiem, lub grabie盧, 瞠by軼ie z takim nawet nie jadali. Bo czy to moja rzecz s康zi tych, kt鏎zy s poza zborem? Czy to nie wasza rzecz s康zi raczej tych, kt鏎zy s w zborze? Tych tedy, kt鏎zy s poza nami, B鏬 s康zi b璠zie. Usu鎍ie tego, kt鏎y jest z造, spo鈔鏚 siebie.



Zwiedzenie (ulotka) 

Janek  | 

Wersja .PDF

Zwiedzenie (fa連zywe nauki) jest realn gro嬌 dla ka盥ego wierz帷ego. Przestrzega o tym Pan Jezus oraz Aposto這wie.

Zwiedzenie to mieszanina prawdy i k豉mstwa, wilk w owczej sk鏎ze. A fa連zywi nauczyciele mog nawet czyni znaki i cuda!

Ju pierwsze ko軼io造 si oddala造! Ci ochrzczeni Duchem 安i皻ym ludzie, potrzebowali ci庵造ch upomnie Aposto豉 Paw豉.

Jak mamy bro przeciwko tej gro嬌ie? S這wo Bo瞠, kt鏎e jest nieomylne oraz modlitw, czyli pokorn rozmow z Panem.

S one nieroz陰czne, gdy S這wo Biblii jest prawdziwe, ale jego zrozumienie jest darem od Boga.  :-)

2 List Jana 1:9
Kto si za daleko zap璠za i nie trzyma si nauki Chrystusowej, nie ma Boga. Kto trwa w niej, ten ma i Ojca, i Syna. Fa連zywi prorocy, nauczyciele i anio這wie

*  *  *  *  *

Ew. ㄆkasza 21:8
On za rzek: Baczcie, by nie da si zmyli. Wielu bowiem przyjdzie w imieniu moim, m闚i帷: Ja jestem, i: Czas si przybli篡. Nie id嬈ie za nimi!

Ew. Mateusza 24:5
Albowiem wielu przyjdzie w imieniu moim, m闚i帷: Jam jest Chrystus, i wielu zwiod.

Ew. Mateusza 7:15
Strze盧ie si fa連zywych prorok闚, kt鏎zy przychodz do was w odzieniu owczym, wewn徠rz za s wilkami drapie積ymi!

List do Galat闚 1:8-9
Ale cho熲y鄉y nawet my albo anio z nieba zwiastowa wam ewangeli odmienn od tej, kt鏎 my鄉y wam zwiastowali, niech b璠zie przekl皻y! Jak powiedzieli鄉y przedtem, tak i teraz znowu m闚i: Je郵i wam kto zwiastuje ewangeli odmienn od tej, kt鏎 przyj瘭i軼ie, niech b璠zie przekl皻y!

2 List do Koryntian 11:14
I nic dziwnego; wszak i szatan przybiera posta anio豉 鈍iat這軼i.

1 List Jana 4:1-6
Umi這wani, nie ka盥emu duchowi wierzcie, lecz badajcie duchy, czy s z Boga, gdy wielu fa連zywych prorok闚 wysz這 na ten 鈍iat.Po tym poznawajcie Ducha Bo瞠go: Wszelki duch, kt鏎y wyznaje, 瞠 Jezus Chrystus przyszed w ciele, z Boga jest. Wszelki za duch, kt鏎y nie wyznaje, 瞠 Jezus Chrystus przyszed w ciele, nie jest z Boga. Jest to duch antychrysta, o kt鏎ym s造szeli軼ie, 瞠 ma przyj嗆, i teraz ju jest na 鈍iecie. Wy z Boga jeste軼ie, dzieci, i wy ich zwyci篹yli軼ie, gdy Ten, kt鏎y jest w was, wi瘯szy jest, ani瞠li ten, kt鏎y jest na 鈍iecie. Oni s ze 鈍iata; dlatego m闚i, jak 鈍iat m闚i, i 鈍iat ich s逝cha. My jeste鄉y z Boga; kto zna Boga, s逝cha nas, kto nie jest z Boga, nie s逝cha nas. Po tym poznajemy ducha prawdy i ducha fa連zu.

Ks. Powt鏎zonego Prawa 13:2-6
Je郵iby powsta po鈔鏚 ciebie prorok albo ten, kto ma sny, i zapowiedzia豚y ci znak albo cud, i potem nast徙i豚y ten znak albo cud, o kt鏎ym ci powiedzia, i namawia豚y ci: P鎩d幟y za innymi bogami, kt鏎ych nie znasz, i s逝禦y im, to nie us逝chasz s堯w tego proroka ani tego, kto ma sny, gdy to Pan, wasz B鏬, wystawia was na pr鏏, aby pozna, czy mi逝jecie Pana, Boga swego, z ca貫go serca swego i z ca貫j duszy swojej. Za Panem, waszym Bogiem, p鎩dziecie i jego b璠ziecie si ba, i jego przykaza przestrzega. Jego g這su b璠ziecie s逝cha, jemu b璠ziecie s逝篡 i jego si trzyma. A ten prorok albo ten, kto ma sny, poniesie 鄉ier, gdy namawia do odst瘼stwa od Pana, Boga waszego, kt鏎y was wyprowadzi z ziemi egipskiej i wykupi ci z domu niewoli, aby ci sprowadzi z drogi, kt鏎 Pan, B鏬 tw鎩, nakaza ci i嗆. Tak wyplenisz to z這 spo鈔鏚 siebie


Zwiedzenie dotyczy wierz帷ych Chrze軼ijan

Ew. Mateusza 7:21-23
Nie ka盥y, kto do mnie m闚i: Panie, Panie, wejdzie do Kr鏊estwa Niebios; lecz tylko ten, kto pe軟i wol Ojca mojego, kt鏎y jest w niebie. W owym dniu wielu mi powie: Panie, Panie, czy nie prorokowali鄉y w imieniu twoim i w imieniu twoim nie wyp璠zali鄉y demon闚, i w imieniu twoim nie czynili鄉y wielu cud闚? A wtedy im powiem: Nigdy was nie zna貫m. Id嬈ie precz ode mnie wy, kt鏎zy czynicie bezprawie.

Ew. Mateusza 24:24
Powstan bowiem fa連zywi mesjasze i fa連zywi prorocy i czyni b璠 wielkie znaki i cuda, aby, o ile mo積a, zwie嗆 i wybranych.

Ew. ㄆkasza 13:24
Starajcie si wej嗆 przez w御k bram, gdy wielu, powiadam wam, b璠zie chcia這 wej嗆, ale nie b璠 mogli.

Dzieje Apostolskie 20:29-31
Ja wiem, 瞠 po odej軼iu moim wejd mi璠zy was wilki drapie積e, nie oszcz璠zaj帷 trzody, nawet spomi璠zy was samych powstan m篹owie, m闚i帷y rzeczy przewrotne, aby uczni闚 poci庵n望 za sob. Przeto czuwajcie, pami皻aj帷, 瞠 przez trzy lata we dnie i w nocy nie przestawa貫m ze 透ami napomina ka盥ego z was.

Filozofia, m康ro嗆 ludzka i ba郾ie

1 Tymoteusza 6:20-21
Tymoteuszu! Strze tego, co ci powierzono, unikaj pospolitej, pustej mowy i sprzecznych twierdze, b喚dnej, rzekomej nauki, do kt鏎ej niejeden przysta i od wiary odpad. ζska niech b璠zie z wami. Amen.

2 Tymoteusza 2:14-18
To przypominaj, zaklinaj帷 ich przed Bogiem, aby si nie wdawali w spory o s這wa, bo to jest bezu篡teczne, a tylko s逝chaczy do zguby przywodzi. Staraj si usilnie o to, aby m鏬 stan望 przed Bogiem jako wypr鏏owany i nienaganny pracownik, kt鏎y wyk豉da nale篡cie s這wo prawdy. A pospolitej, pustej mowy unikaj, bo ci, kt鏎zy si ni pos逝guj, b璠 si pogr捫ali w coraz wi瘯sz bezbo積o嗆, a nauka ich szerzy si b璠zie jak zgorzel; do nich nale篡 Hymeneusz i Filetos, kt鏎zy z drogi prawdy zboczyli, powiadaj帷, 瞠 zmartwychwstanie ju si dokona這, przez co podwa瘸j wiar niekt鏎ych.

List do Kolosan 2:4,8
A to m闚i, aby was nikt nie zwodzi rzekomo s逝sznymi wywodami.
Baczcie, aby was kto nie sprowadzi na manowce filozofi i czczym urojeniem, opartym na podaniach ludzkich i na 篡wio豉ch 鈍iata, a nie na Chrystusie

Objawienie 16:13-14
I widzia貫m trzy duchy nieczyste jakby 瘸by wychodz帷e z paszczy smoka i z paszczy zwierz璚ia, i z ust fa連zywego proroka; a s to czyni帷e cuda duchy demon闚, kt鏎e id do kr鏊闚 ca貫go 鈍iata, aby ich zgromadzi na wojn w 闚 wielki dzie Boga Wszechmog帷ego.

2 List do Tymoteusza 4:1-4
Zaklinam ci tedy przed Bogiem i Chrystusem Jezusem, kt鏎y b璠zie s康zi 篡wych i umar造ch, na objawienie i Kr鏊estwo jego; G這 S這wo, b康 w pogotowiu w ka盥y czas, dogodny czy niedogodny, kar, grom, napominaj z wszelk cierpliwo軼i i pouczaniem. Albowiem przyjdzie czas, 瞠 zdrowej nauki nie 軼ierpi, ale wed逝g swoich upodoba nazbieraj sobie nauczycieli, 膨dni tego, co ucho 貫chce,
i odwr鏂 ucho od prawdy, a zwr鏂 si ku ba郾iom.

*  *  *  *  *

1 list do Koryntian 4:6
A ja odnios貫m to do siebie samego i do Apollosa przez wzgl康 na was, bracia, aby軼ie na nas si nauczyli nie rozumie wi璚ej ponad to, co napisano, 瞠by nikt z was nie wynosi si nad drugiego, staj帷 po stronie jednego nauczyciela przeciwko drugiemu.



Czytaj Bibli (ulotka) 

Janek  | 

Wersja .PDF

W Biblii zawarte s s這wa, kt鏎e pochodz od samego Pana Boga, a kt鏎e spisali ludzie natchnieni Duchem 安i皻ym.

Wypowiedzia je Pan B鏬, wi璚 s one Prawdziwe, Wa積e i 安i皻e, a zrobi to dla ludzi, wi璚 s one nam potrzebne.

Biblia pozwala nam pozna Pana Boga – Jego mi這嗆 objawion w Jezusie Chrystusie oraz sprawiedliwo嗆 Jego Prawa.

S這wo Bo瞠 oraz modlitwa s nasz broni przeciwko szata雟kim zabiegom, kt鏎ych celem jest zakrycie Prawdy.

Biblia jest S這wem od samego Pana Boga

2 List do Tymoteusza 3:14-17
Ale ty trwaj w tym, czego si nauczy i czego pewny jeste, wiedz帷, od kogo si tego nauczy. I poniewa od dzieci雟twa znasz Pisma 鈍i皻e, kt鏎e ci mog obdarzy m康ro軼i ku zbawieniu przez wiar w Jezusa Chrystusa.
Ca貫 Pismo przez Boga jest natchnione i po篡teczne do nauki, do wykrywania b喚d闚, do poprawy, do wychowywania w sprawiedliwo軼i, aby cz這wiek Bo篡 by doskona造, do wszelkiego dobrego dzie豉 przygotowany.

Ks. Izajasza 34:16
Badajcie Pismo Pana i czytajcie: 畝dnej z tych rzeczy nie brak, 瘸dna z nich nie pozostaje bez drugiej, gdy usta Pana to nakaza造 i jego Duch je zgromadzi.

List do Hebrajczyk闚 4:12-13
Bo S這wo Bo瞠 jest 篡we i skuteczne, ostrzejsze ni wszelki miecz obosieczny, przenikaj帷e a do rozdzielenia duszy i ducha, staw闚 i szpiku, zdolne os康zi zamiary i my郵i serca; i nie ma stworzenia, kt鏎e by si mog這 ukry przed nim, przeciwnie, wszystko jest obna穎ne i ods這ni皻e przed oczami tego, przed kt鏎ym musimy zda spraw.

Ka盥y mo瞠 prosi Pana o m康ro嗆 aby zrozumie

List Jakuba 1:5
A je郵i komu z was brak m康ro軼i, niech prosi Boga, kt鏎y wszystkich obdarza ch皻nie i bez wypominania,
a b璠zie mu dana. Ale niech prosi z wiar, bez pow徠piewania; kto bowiem w徠pi, podobny jest do fali morskiej, przez wiatr tu i tam miotanej. Przeto niechaj nie mniema taki cz這wiek, 瞠 co od Pana otrzyma,
cz這wiek o rozdwojonej duszy, chwiejny w ca造m swoim post瘼owaniu.

Bo S這wo Bo瞠 to m康ro嗆 duchowa, dost瘼na nawet dla prostaczk闚

Ew. Mateusza 11:25-26
W tym czasie odezwa si Jezus i rzek: Wys豉wiam ci, Ojcze, Panie nieba i ziemi, 瞠 zakry貫 te rzeczy przed m康rymi i roztropnymi, a objawi貫 je prostaczkom. Zaprawd, Ojcze, bo tak si tobie upodoba這.

1 list do Koryntian 2:13
G這simy to nie w uczonych s這wach ludzkiej m康ro軼i, lecz w s這wach, kt鏎ych naucza Duch, przyk豉daj帷 do duchowych rzeczy duchow miar.

Trzymaj si wi璚 S這wa Bo瞠go

2 List Jana 1:9
Kto si za daleko zap璠za i nie trzyma si nauki Chrystusowej, nie ma Boga. Kto trwa w niej, ten ma i Ojca, i Syna.

List do Efezjan 6:14-17
St鎩cie tedy, opasawszy biodra swoje prawd, przywdziawszy pancerz sprawiedliwo軼i i obuwszy nogi, by by gotowymi do zwiastowania ewangelii pokoju, a przede wszystkim, we嬈ie tarcz wiary, kt鏎 b璠ziecie mogli zgasi wszystkie ogniste pociski z貫go; we嬈ie te przy豚ic zbawienia i miecz Ducha, kt鏎ym jest S這wo Bo瞠.

2 List do Tesaloniczan 2: 15
Przeto, bracia, trwajcie niewzruszenie i trzymajcie si przekazanej nauki, kt鏎ej nauczyli軼ie si czy to przez mow, czy przez list nasz.

*  *  *  *  *

Biblia sk豉da si z dw鏂h podstawowych cz窷ci – Starego i Nowego Testamentu. Aposto Pawe m闚i o wierz帷ych jako
o zbudowanych na fundamencie aposto堯w i prorok闚. Aposto這wie nape軟ieni Duchem 安i皻ym spisali Nowy Testament, a prorocy pouczeni przez Ducha spisali Stary. Prawdziwym autorem obu jest wi璚 Pan B鏬.

Wszystkie ksi璕i Biblii zawieraj wiele historii opisuj帷ych relacje mi璠zy Panem Bogiem a lud幟i. Pokazuj dobre i z貫 wybory, dylematy moralne, wielko嗆 zaufania do Pana, Bo膨 sprawiedliwo嗆 oraz Jego mi這sierdzie. Bohaterami tych historii byli ludzie tacy jak my – czasem biedni a czasem bogaci, rodzice i dzieci, kochaj帷y i gniewaj帷y si, zagubieni, przestraszeni. Mo瞠my si wi璚 z nimi identyfikowa i czerpa nauki z ich 篡cia.

W ksi璕ach Wyj軼ia oraz Powt鏎zonego Prawa zgromadzone zosta這 鈍i皻e i sprawiedliwe Prawo Bo瞠, kt鏎e 篡j帷 i umieraj帷 wype軟i Pan Jezus a ducha tego prawa wyt逝maczy – jako mi這嗆 do Boga oraz bli幡iego. Znajomo嗆 Prawa Bo瞠go, to znajomo嗆 tego, co jest sprawiedliwe i dobre w oczach Pana Boga.

Psalmy s natchnionymi s這wami modlitwy kr鏊a Dawida. Rozmawia on z Panem o swojej niedoli oraz o swoim szcz窷ciu, prosi Go o wybawienie, przeprasza za grzechy oraz dzi瘯owa za rozliczne 豉ski. Dla mnie s one pi瘯nym wzorem do na郵adowania, pokazuj帷ym jak mo瞠 i powinna wygl康a modlitwa cz這wieka oddanego Bogu.

Ksi璕i prorockie to historie ludzi wybranych do napominania narodu 鈍i皻ego – Izraela. Pokazuj ich oddanie i pos逝sze雟two oraz cierpienia przez kt鏎e musieli przej嗆. Ale przede wszystkim ucz o b喚dach ludzi (Izrael to ludzie z za這瞠nia wierz帷y!) oraz o mo磧iwo軼iach ich naprawienia. S one te 廝鏚貫m wiedzy o przysz造ch czasach m.in. o Dniu S康u nad ca造m 鈍iatem.

Ka盥a z ksi庵 Biblii zawiera w sobie po篡teczne informacje. S這wo Bo瞠 pokazuje w spos鏏 jasny i pewny to, jaki jest Pan B鏬. Nie musimy polega na naszych niepewnych wyobra瞠niach. Mo瞠my pozna Pana przez historie w niej opisane.

Ew. Mateusza 22:37-40
A On mu powiedzia: B璠ziesz mi這wa Pana, Boga swego, z ca貫go serca swego i z ca貫j duszy swojej, i z ca貫j my郵i swojej. To jest najwi瘯sze i pierwsze przykazanie. A drugie podobne temu: B璠ziesz mi這wa bli幡iego swego jak siebie samego. Na tych dw鏂h przykazaniach opiera si ca貫 prawo i prorocy.

List do Efezjan 2:19-22
Tak wi璚 ju nie jeste軼ie obcymi i przychodniami, lecz wsp馧obywatelami 鈍i皻ych i domownikami Boga,
zbudowani na fundamencie aposto堯w i prorok闚, kt鏎ego kamieniem w璕ielnym jest sam Chrystus Jezus, na kt鏎ym ca豉 budowa mocno spojona ro郾ie w przybytek 鈍i皻y w Panu, na kt鏎ym i wy si wesp馧 budujecie na mieszkanie Bo瞠 w Duchu


„Biblia jest dla mnie s這wem Boga, co oznacza, 瞠 jest 鈍i皻a. Jest to ksi璕a, kt鏎a opowiada mi jaki jest B鏬, jakie ma cechy charakteru, jak post瘼uj, co ceni, a czego nienawidzi.

Biblia jest dla mnie no郾ikiem najwi瘯szej, najwspanialszej nowiny danej cz這wiekowi – m闚i o zbawieniu. Opisuje ona 篡cie Jezusa, syna Boga. Narodzi si On jako cz這wiek i 篡 tak jak my. Ale te zupe軟ie inaczej patrzy na to, co Go otacza – o czym 鈍iadcz Jego s這wa zapisane w ewangeliach. Uzdrawia On chorych, g這si, naucza jaki jest B鏬. Jednak najwa積iejsze jest, to 瞠 z mi這軼i do cz這wieka po鈍i璚i swoje 篡cie. Przela swoj 鈍i皻 krew, kt鏎a daje 篡cie, u鈍i璚a.

Biblia to tak瞠 przewodnik jak post瘼owa w 篡ciu. Co jest dobre, a co z貫 – a w豉軼iwie co jest takie w oczach Pana Boga. Ksi璕a ta opisuje 篡cie wielu ludzi. Byli bardzo r騜ni. Niekt鏎ych poznaj lepiej, o innych czasem jest tylko jedno zdanie. S to jednak zawsze 鈍iadectwa 篡cia ludzi, takich jak ja. Z problemami, troskami, ale i nadziejami. To inspiruj帷e i lubi ich poznawa, bo ka盥a z tych os鏏 chce opowiedzie mi swoj histori.

Biblia jest dla mnie r闚nie pocieszeniem, uspokojeniem, rado軼i. Zdarza si te, 瞠 s這wa w niej zapisane s powodem p豉czu i skruchy. Codziennie poprzez ni B鏬 prowadzi mnie przez 篡cie, zadziwiaj帷 r騜norodno軼i rzeczy w niej opisanych.” – M.H.


Ks. Powt鏎zonego Prawa 17:18-20
A gdy zasi康zie na swoim kr鏊ewskim tronie, niech sporz康zi sobie na zwoju odpis tego Prawa od kap豉n闚, Lewit闚.
I b璠zie go mia u siebie, i b璠zie go czyta przez wszystkie dni swojego 篡cia, aby nauczy si boja幡i Pa雟kiej, przestrzegania wszystkich s堯w tego Prawa i spe軟iania tych wszystkich przepis闚, aby serce jego nie wynios這 si ponad jego braci i aby nie odst徙i od przykazania ani w prawo, ani w lewo, aby by d逝go kr鏊em w Izraelu, on i jego synowie.

Ks. Powt鏎zonego Prawa 31:10-13
Da im te Moj瞠sz taki rozkaz: Po up造wie ka盥ego siedmiolecia, w roku umorzenia d逝gu, w 安i皻o Sza豉s闚, gdy przyjdzie ca造 Izrael, by pokaza si przed obliczem Pana, Boga twego, na miejscu, kt鏎e wybierze, odczytasz ten zakon przed uszami ca貫go Izraela. Zgromad lud, m篹czyzn, kobiety, dzieci i obcych przybysz闚, kt鏎zy przebywaj w twoich bramach, aby us造szeli i aby nauczyli si boja幡i Pana, Boga waszego, i pilnie spe軟iali wszystkie s這wa tego zakonu; ich synowie za, kt鏎zy go jeszcze nie znaj, niech go wys逝chaj i naucz si boja幡i Pana, Boga waszego, po wszystkie dni waszego 篡cia na ziemi, do kt鏎ej przeprawicie si przez Jordan, aby j obj望 w posiadanie.



Tematyczne zestawienie werset闚 

Janek  | 

Zbi鏎 werset闚 dotycz帷ych r騜nych temat闚.

O zdrowej nauce

Tytusa 2:1
"Ale ty m闚, co odpowiada zdrowej nauce"

Rzymymian 16:17-18
"A prosz was, bracia, aby軼ie si strzegli tych, kt鏎zy wzniecaj spory i zgorszenia wbrew nauce, kt鏎 przyj瘭i軼ie; unikajcie ich. Tacy bowiem nie s逝膨 Panu naszemu, Chrystusowi, ale w豉snemu brzuchowi, i przez pi瘯ne a pochlebne s這wa zwodz serca prostaczk闚."

1 Koryntian 5:12-13
"Lecz teraz napisa貫m wam, aby軼ie nie przestawali z tym, kt鏎y si mieni bratem, a jest wszetecznikiem lub chciwcem, lub ba逕ochwalc, lub oszczerc, lub pijakiem, lub grabie盧, 瞠by軼ie z takim nawet nie jadali. Bo czy to moja rzecz s康zi tych, kt鏎zy s poza zborem? Czy to nie wasza rzecz s康zi raczej tych, kt鏎zy s w zborze? Tych tedy, kt鏎zy s poza nami, B鏬 s康zi b璠zie. Usu鎍ie tego, kt鏎y jest z造, spo鈔鏚 siebie."

2 Koryntian 6:15-17
"Albo jaka zgoda mi璠zy Chrystusem a Belialem, albo co za dzia ma wierz帷y z niewierz帷ym? Jaki uk豉d mi璠zy 鈍i徠yni Bo膨 a ba逕anami? My鄉y bowiem 鈍i徠yni Boga 篡wego, jak powiedzia B鏬: Zamieszkam w nich i b璠 si przechadza po鈔鏚 nich, I b璠 Bogiem ich, a oni b璠 ludem moim. Dlatego wyjd嬈ie spo鈔鏚 nich i od陰czcie si, m闚i Pan, I nieczystego si nie dotykajcie; A Ja przyjm was"

2 Tymoteusza 1:3
"Gdy wybiera貫m si do Macedonii, prosi貫m ci, 瞠by pozosta w Efezie i 瞠by pewnym ludziom przykaza, by nie nauczali inaczej ni my"

2 Tymoteusza 4:2
"G這 S這wo, b康 w pogotowiu w ka盥y czas dogodny czy niedogodny, kar, grom, napominaj z wszelk cierpliwo軼i i pouczaniem"

2 Tymoteusza 4:14-15
"Aleksander, kotlarz, wyrz康zi mi wiele z貫go; odda mu Pan wed逝g uczynk闚 jego; jego i ty si strze, albowiem bardzo si sprzeciwi s這wom naszym"

2 Tes. 2:15
"Przeto, bracia, trwajcie niewzruszenie i trzymajcie si przekazanej nauki, kt鏎ej nauczyli軼ie si czy to przez mow, czy przez list nasz."

2 Tes. 3:6
"Nakazujemy wam, bracia, w imieniu Pana Jezusa Chrystusa, aby軼ie stronili od ka盥ego brata, kt鏎y 篡je nieporz康nie, a nie wed逝g nauki, kt鏎 otrzymali軼ie od nas."

2 Tes. 3:14-15
"A je郵i kto jest niepos逝szny s這wu naszemu, w tym li軼ie wypowiedzianemu, baczcie na niego i nie przestawajcie z nim, aby si zawstydzi; Nie uwa瘸jcie go jednak za nieprzyjaciela, lecz napominajcie jako brata."

Gal. 1:6-9
"Dziwi si, 瞠 tak pr璠ko dajecie si odwie嗆 od tego, kt鏎y was powo豉 w 豉sce Chrystusowej do innej ewangelii, Chocia innej nie ma; s tylko pewni ludzie, kt鏎zy was niepokoj i chc przekr璚i ewangeli Chrystusow. Ale cho熲y鄉y nawet my albo anio z nieba zwiastowa wam ewangeli odmienn od tej, kt鏎 my鄉y wam zwiastowali, niech b璠zie przekl皻y! Jak powiedzieli鄉y przedtem, tak i teraz znowu m闚i: Je郵i wam kto zwiastuje ewangeli odmienn od tej, kt鏎a przyj瘭i軼ie, niech b璠zie przekl皻y!"

Tytusa 1:9
"Trzymaj帷y si prawowiernej nauki, aby m鏬 zar闚no udziela napomnie w s這wach zdrowej nauki, jak te dawa odp鏎 tym, kt鏎zy si jej przeciwstawiaj"

Tytusa 1:10-12
"Wielu jest bowiem niekarnych, pustych gadu堯w, zwodzicieli, zw豉szcza po鈔鏚 tych, kt鏎zy s obrzezani; tym trzeba zatka usta, gdy oni to ca貫 domy wywracaj, nauczaj帷 dla niegodziwego zysku, czego nie nale篡"

Tytusa 3:10-11
"A cz這wieka, kt鏎y wywo逝je odszczepie雟two, po pierwszym i drugim upomnieniu unikaj, wiedz帷, 瞠 jest on przewrotny i grzeszy, i sam na siebie wyrok wydaje"

2 Jan. 1:9-11
"Kto si za daleko zap璠za i nie trzyma si nauki Chrystusowej, nie ma Boga. Kto trwa w niej, ten ma i Ojca, i Syna. Je瞠li kto przychodzi do was i nie przynosi tej nauki, nie przyjmujcie go do domu i nie pozdrawiajcie. Kto go bowiem pozdrawia, uczestniczy w jego z造ch uczynkach."

2 Piotr. 2:1-2
"Lecz byli te fa連zywi prorocy mi璠zy ludem, jak i w鈔鏚 was b璠 fa連zywi nauczyciele, kt鏎zy wprowadza b璠 zgubne nauki i zapiera si Pana, kt鏎y ich odkupi, sprowadzaj帷 na si rych陰 zgub. I wielu p鎩dzie za ich rozwi您這軼i, a droga prawdy b璠zie przez nich poha鎟iona"

Objawienie 2:2
"Znam uczynki twoje i trud, i wytrwa這嗆 twoj, i wiem, 瞠 nie mo瞠sz 軼ierpie z造ch, i 瞠 do鈍iadczy貫 tych, kt鏎zy podaj si za aposto堯w, a nimi nie s i stwierdzi貫, 瞠 s k豉mcami"


Pokora, mi這嗆, 豉godno嗆

List do Filipian 2:1-8
(1) Je郵i wi璚 w Chrystusie jest jaka zach皻a, jaka pociecha mi這軼i, jaka wsp鏊nota Ducha, jakie wsp馧czucie i zmi這wanie, (2) dope軟ijcie rado軼i mojej i b康嬈ie jednej my郵i, maj帷 t sam mi這嗆, zgodni, o篡wieni jednomy郵no軼i. (3) I nie czy鎍ie nic z k堯tliwo軼i ani przez wzgl康 na pr騜n chwa喚, lecz w pokorze uwa瘸jcie jedni drugich za wy窺zych od siebie. (4) Niechaj ka盥y baczy nie tylko na to, co jego, lecz i na to, co cudze. (5) Takiego b康嬈ie wzgl璠em siebie usposobienia, jakie by這 w Chrystusie Jezusie, (6) kt鏎y chocia by w postaci Bo瞠j, nie upiera si zach豉nnie przy tym, aby by r闚nym Bogu, (7) lecz wypar si samego siebie, przyj掖 posta s逝gi i sta si podobny ludziom; a okazawszy si z postawy cz這wiekiem, (8) uni篡 samego siebie i by pos逝szny a do 鄉ierci, i to do 鄉ierci krzy穎wej.

List do Galat闚 5:13-25
(13) Bo wy do wolno軼i powo豉ni zostali軼ie, bracia; tylko pod pozorem tej wolno軼i nie pob豉瘸jcie cia逝, ale s逝盧ie jedni drugim w mi這軼i. (14) Albowiem ca造 zakon streszcza si w tym jednym s這wie, mianowicie w tym: B璠ziesz mi這wa bli幡iego swego, jak siebie samego. (15) Lecz je郵i jedni drugich k御acie i po瞠racie, baczcie, aby軼ie jedni drugich nie strawili. (16) M闚i wi璚: Wed逝g Ducha post瘼ujcie, a nie b璠ziecie pob豉瘸li 膨dzy cielesnej. (17) Gdy cia這 po膨da przeciwko Duchowi, a Duch przeciwko cia逝, a te s sobie przeciwne, aby軼ie nie czynili tego, co chcecie. (18) A je郵i Duch was prowadzi, nie jeste軼ie pod zakonem. (19) Jawne za s uczynki cia豉, mianowicie: wszetecze雟two, nieczysto嗆, rozpusta, (20) ba逕ochwalstwo, czary, wrogo嗆, sp鏎, zazdro嗆, gniew, knowania, wa郾ie, odszczepie雟two, (21) zab鎩stwa, pija雟two, ob瘸rstwo i tym podobne; o tych zapowiadam wam, jak ju przedtem zapowiedzia貫m, 瞠 ci, kt鏎zy te rzeczy czyni, Kr鏊estwa Bo瞠go nie odziedzicz. (22) Owocem za Ducha s: mi這嗆, rado嗆, pok鎩, cierpliwo嗆, uprzejmo嗆, dobro, wierno嗆, (23) 豉godno嗆, wstrzemi篥liwo嗆. Przeciwko takim nie ma zakonu. (24) A ci, kt鏎zy nale膨 do Chrystusa Jezusa, ukrzy穎wali cia這 swoje wraz z nami皻no軼iami i 膨dzami. (25) Je郵i wed逝g Ducha 篡jemy, wed逝g Ducha te post瘼ujmy. (26) Nie b康幟y chciwi pr騜nej chwa造, jedni drugich dra積i帷, jedni drugim zazdroszcz帷.

List do Galat闚 6:1-5
(1) Bracia, je郵i cz這wiek zostanie przy豉pany na jakim upadku, wy, kt鏎zy macie Ducha, poprawiajcie takiego w duchu 豉godno軼i, bacz帷 ka盥y na siebie samego, aby i ty nie by kuszony. (2) Jedni drugich brzemiona no軼ie, a tak wype軟icie zakon Chrystusowy. (3) Je郵i bowiem kto mniema, 瞠 jest czym, b璠帷 niczym, ten samego siebie oszukuje. (4) Ka盥y za niech bada w豉sne post瘼owanie, a wtedy b璠zie mia uzasadnienie chluby wy陰cznie w sobie samym, a nie w por闚naniu z drugim. (5) Albowiem ka盥y w豉sny ci篹ar poniesie.

2 List do Tymoteusza 2:24-26
(24) A s逝ga Pa雟ki nie powinien wdawa si w spory, lecz powinien by uprzejmy dla wszystkich, zdolny do nauczania, cierpliwie znosz帷y przeciwno軼i, (25) napominaj帷y z 豉godno軼i krn帳rnych, w nadziei, 瞠 B鏬 przywiedzie ich kiedy do upami皻ania i do poznania prawdy (26) i 瞠 wyzwol si z side diab豉, kt鏎y ich zmusza do pe軟ienia swojej woli.

2 List do Tymoteusza 2:2
(2) G這 S這wo, b康 w pogotowiu w ka盥y czas, dogodny czy niedogodny, kar, grom, napominaj z wszelk cierpliwo軼i i pouczaniem.

List Jakuba 3:13-18
(13) Czy jest mi璠zy wami kto m康ry i rozumny? Niech to poka瞠 przez dobre post瘼owanie uczynkami swymi, nacechowanymi 豉godno軼i i m康ro軼i. (14) Je郵i jednak gorzk zazdro嗆 i k堯tliwo嗆 macie w sercach swoich, to przynajmniej nie przechwalajcie si i nie k豉mcie wbrew prawdzie. (15) Nie jest to m康ro嗆, kt鏎a z g鏎y zst瘼uje, lecz przyziemna, zmys這wa, demoniczna. (16) Bo gdzie jest zazdro嗆 i k堯tliwo嗆, tam niepok鎩 i wszelki z造 czyn. (17) Ale m康ro嗆, kt鏎a jest z g鏎y, jest przede wszystkim czysta, nast瘼nie mi逝j帷a pok鎩, 豉godna, ust瘼liwa, pe軟a mi這sierdzia i dobrych owoc闚, nie stronnicza, nie ob逝dna. (18) A owoc sprawiedliwo軼i bywa zasiewany w pokoju przez tych, kt鏎zy pok鎩 czyni.